برای دریافت اطلاعات بیشتر حتما تمامی پست های با سربرگ ارغوانی را در صفحه اینستاگرام میکیوب مشاهده نمایید. @miccube_

پلتفرم های توسعه

پلتفرم‌های توسعه

پلتفرم های توسعه

 

امروزه با پیشرفت سریع و گسترده شدن دانش‌ها و اهمیت فراوان زمان و هزینه، تکنولوژی به کمک ما آمده تا بتوانیم با صرف هزینه، زمان و دانش کمتر به نتایج دلخواه برسیم.
بدیهی است که یاد گیری یک دانش زمان زیادی نیاز دارد و گاها یک پروژه به چندین متخصص در زمینه‌های مختلف و همینطور صرف هزینه‌های سنگین مالی و مدت زمان زیادی نیاز دارد که همیشه برای همه افراد و شرکت‌ها امکان برآورده کردن این همه پیش نیاز امکان‌پذیر نیست و همیشه نیازمند طراحی‌های بنیادی و پیچیده نیستیم، بعضی مواقع به یک سری طراحی‌های متداول و روتین و سبک نیاز است که پلتفرم‌های توسعه این موارد را برای ما ساده کرده اند.
پلتفرم‌های توسعه با ارائه دادن بورد‌های آماده طراح را پنجاه تا صد درصد از طراحی مدار و طراحی بورد بی‌نیاز کرده است و با در اختیار قرار دادن توابع و کتابخانه‌های آماده برای هر کاری به صورت کاملا سطح بالا و قابل درک حتی برای افراد غیر متخصص و همچنین ساده‌سازی پروگرام و برنامه‌نویسی این پلتفرم‌ها را بسیار محبوب و پر استفاده کرده است که تا حد بسیار بسیار زیادی هزینه و پیچیدگی طراحی را کاهش داده است همچنین فرآیند یادگیری نیز بسیار کاهش پیدا کرده است تا حدی که افراد خارج از تخصص الکترونیک به راحتی می‌توانند با این پلتفرم‌ها پروژه‌های خود را عملی کنند.

 

تعدادی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین پلتفرم‌ها به شرح زیر می‌باشد:

Arduino

Arduino
Arduino

آردوینو یک بورد نیست آردوینو یک پروژه بزرگ و متن باز است برای ساده‌سازی کار با پردازنده‌های الکترونیک و ساده‌سازی آن‌ها در سطح سخت افزاری و نرم افزاریست، بورد‌های آرودینو تنها گوشه‌ای از این پروژه بزرگ می‌باشند.
بورد‌های آردوینو Arduino در مدل‌های مختلفی موجود است که هرکدام یک پردازنده خاص دارد که معمولا از نوع AVR و یا STM32 می‌باشند، این پردازنده‌ها به صورت یک بورد کامل ارائه می‌شوند که تمامی مدارات تغذیه و ورودی و خروجی آن‌ها طراحی شده است که به راحتی هرچه تمام‌تر می‌توان از آن استفاده نمود. در سطح نرم‌افزار نیز همین ساده ساز اتفاق افتاده است و تمامی کتابخانه‌ها و توابع مورد نیاز برای کار با این بورد‌ها به صورت متن باز در اختیار کاربران قرار گرفته است و با یک محیط برنامه‌نویسی بسیار ساده و روان می‌توان یک پروژه به صورت کامل انجام داد که روز به روز استفاده از آن بیشتر می‌شود.
اما باید توجه داشت که این بورد‌ها تنوع پایینی دارند و با هر تراشه‌ای در بازار موجود نیستند ولی در ساخت آن‌ها از تراشه‌هایی استفاده شده است که اکثر پروژه را در بر می‌گیرد.
اما به دلیل اینکه نوشتن برنامه‌های سطح پایین در این پلتفرم کمی دشوار است و توابع و کتابخانه‌های آن برای همچین کاری ساخته نشده‌اند همچنین تنوع پایین تراشه‌ها وعدم امکان ساخت بوردهای سفارشی و بکار بردن آن‌ها در اغلب پروژه‌های صنعتی، آنچنان که باید در صنعت محبوب نمی‌باشد و بسیار مناسب پروژه‌های تک یا تیراژ پایین و یا پروژه‌های تولید انبوهی است که از پشتیبانی تیم تخصصی و سرمایه‌گذاری کلان بهره‌مند نمی‌باشند و یا افراد و شرکت‌هایی که در صنعت الکترونیک فعالیت ندارند ولی در گوشه‌ای از پروژه‌های خود نیاز به طراحی الکترونیک دارند.

 

RaspberyPi

رسپبریپای RaspberyPi
رسپبریپای RaspberyPi

افراد زیادی رسپبریپای رو یه چیزی شبیه آردوینو می‌دانند که این کاملا اشتباه است، رسپبریپای از لحاظ ظاهری شباهت زیادی به بورد‌های آردوینو دارد، اما آردوینو میکروکنترلر بیس می‌باشد درحالی که رسپبریپای یک کامپیوتر است، کامپیوتری که ویژگی‌های یک میکروکنترلر ساده را نیز در کنار خود دارد.

در ابتدا ایده رسپبریپای تولید کامپیوترهای تک بوردی، کوچک مقیاس و کم مصرف بود که در ادامه ویژگی‌های یک میکروکنترلر نیز به آن اضافه گردید. رسپبری پای با ابعاد بسیار کوچک و مصرف انرژی بسیار پایین از تمامی قسمت‌های یک کامپیوتر مانند CPU، رم، هارد دیسک که به صورت حافظه‌های اکسترنال به آن متصل می‌گردند، گرافیک و تمام ورودی و خروجی‌ها مانند USB، HDMI و… بهره می‌برد و قابلیت اتصال مانیتور و موس و کیبورد را نیز دارد و از این گذشته امکان نصب سیستم عامل‌های مختلف مانند ویندوز و لینوکس و… بر روی آن‌ها نیز وجود دارد.

در کنار این موارد با اضافه شدن برخی قابلیت‌های یک میکروکنترلر مانند USART, SPI, I2C, GPIO, PWM, ADC و…، قیمت هم که به نسبه یک کامپیوتر بسیار پایین تره و دیگه حرفی برای گفتن باقی نگذاشته، اما هم قسمت کامپیوتر و هم قسمت میکروکنترلر هیچ کدام به قدرت و امکانات واحد اصلیشون نیستن، مثلا توقع نداشته باشید روی این ۳D Max کار کنید، یا تمامی امکانات و توانایی‌های یک میکروکنترلر رو داشته باشید، این برد‌ها برای کاربردهای خاصی هستند که هم نیاز به کامپیوتر هست هم میکرو در حد خیلی پایین که با استفاده از این بورد‌ها هزینه، زمان طراحی، پیچیدگی طراحی، مصرف انرژی و قطعات، ابعاد اندازه و متریال مصرفی بسیار کاهش پیدا میکند.

توجه داشته باشید که هیچ کدام از این موارد مانند آردوینو و رسپبریپای و میکروکنترلر‌ها بهتر یا بدتر نیستند و هرکدام جایگاه خاص و ویژگیهای مختص به خود را دارد که با توجه به شرایط طراحی و استفاده یک از این موارد بهترین گزینه برای انجام آن پروژ است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: محتوا محافظت شده است