برای دریافت اطلاعات بیشتر حتما تمامی پست های با سربرگ ارغوانی را در صفحه اینستاگرام میکیوب مشاهده نمایید. @miccube_

رباتیک

رباتیک

رباتیک
رباتیک

رباتیک یک تخصص بسیار جذاب بوده که معمولا از سنین پایین افراد جذب این رشته می‌شوند، واژه رباتیک زمانی معنا پیدا می‌کند که الکترونیک و مکانیک با یکدیگر ادغام می‌شوند، رباتیکی که بیشتر در دوره دانش آموزی و یا کلاس‌های آزاد آموزش داده می‌شود، اتصال واحد و سازه‌های آماده به یکدیگر است که بیشتر جنبه تفننی دارد، اما رباتیک فراتر از این صحبت هاست، رباتیک یک دانش نیست بلکه مجموعه‌ای دانش هاست مانند: طراحی مدارات الکترونیکی (هم آنالوگ هم دیجیتال)، طراحی بورد، مونتاژ قطعات الکترونیکی، برنامه‌نویسی میکروکنترلر، طراحی سازه‌های مکانیکی، انتقال قدرت، هیدرولیک، مخابرات، کنترل، جوشکاری، برش لیزر، خم کاری، CNC، پرینت سه بعدی و غیره می‌باشد که هر کدام دنیایی از اطلاعات هستند که در کنار هم می‌توانند منجر به تولید یک محصول صنعتی و قابل عرضه به بازار شوند.
قرار نیست که یک فرد رباتیکی تمام این دانش‌ها را از بر شود فقط کافیست از قسمت‌هایی از هر کدام که مورد نیازش است را فرا بگیرد که مطمئنن هرچه کار به صورت تیمی انجام شود نتایج بهتری خواهد داشت.

 

در رباتیک به دانش های زیر نیاز خواهیم داشت:

طراحی مدارات آنالوگ و دیجیتال :

کار کرد هرچه بهتر ورودی و خروجی ها در یک ربات کاملا وابسته به طراحی مدار مناسب می باشد تا سنسور ها و موتورها فرستنده و گیرنده ها و بقیه ادوات بتوانند در کنار هم و بدون نقص کار خود را انجام دهند.

طراحی بورد :

برای قرارگیری مدارات الکترونیکی و اتصال تمام ورودی و خروجی ها به مدار نیازمند یک بورد هستیم که این بورد باید کاملا از لحاظ اندازه، طراحی مسیر ها و قطعات و کانکتور ها متناسب با سازه مورد نظر باشد.

 

میکروکنترلر :

میکروکنترلر مهم ترین بخش یک ربات به عنوان مغز آن تمام فرامین کنترلی و ارتباطی را کنترل و پردازش می کند، در ربات ها از ماژول ها و ورودی خروجی های متنوعی مانند انواع موتور ها،تراشه ها، سنسورها و وسایل ارتباطی استفاده می شود که باید با انتخاب میکروکنترلر مناسب این موارد را کنترل نمود که یکی از سنگین ترین قسمت های طراحی مربوط به برنامه نویسی میکروکنترلر ها می باشد.

 

طراحی مکانیک:

طراحی مکانیک بیشتر مربوط می شود به طراحی سازه، سیستم انتقال قدرت، تعلیق و … که با فراگیری اصول طراحی و قوانین مکانیک در نرم افزار هایی مانند CATIA و Solidworks انجام می شود.

 

پرینت سه بعدی،CNC ، برش لیزر، خم کاری ،جوشکاری و کامپوزیت:

معمولا طراحی مکانیکی که انجام می شود سپس توسط یکی از این روشها یا ترکیبی از آن ها طرح مورد نظر موجودیت پیدا می کند، هر کدام از این موارد خود یک دانش مستقل و پر از نکته می باشند.

 

برنامه نویسی کامپیوتر :

در صورتی که ربات طراحی شده توسط کامپیوتر کنترل یا پیکره بندی شود نیاز مند برنامه نویسی PC نیز می باشیم.

در سطوح پیشرفته تر طراحی ربات با معادلات سنگین تئوری همراه بوده و نیازمند یک تیم قوی و یک سرمایه گذاری بسیار سنگین همچنین آزمایشگاه های بسیار پیشرفته می باشد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: محتوا محافظت شده است